Hra s násilím
13. 6. 2007
Quake2 je klasická 3D akce se spoustou zbraní, krve a mrtvol. Předem
musím upozornit, že násilí je ve hře někdy až přehnaně mnoho, a hra
proto není vhodná pro slabší povahy. V roli vojáka máte za úkol
postupně projít všemi levely a zlikvidovat všechno, co se hýbe. Děj je
poměrně nenáročný a pro zpestření hry dostáváte úkoly jako vypnout
reaktor, který napájí základnu, vypnout obranný systém planety a
podobně. Hru hrajete z pohledu postavy. Levely jsou poměrně rozsáhlé a
rozmanité, je vidět, že si s nimi dali autoři hry záležet. Nepřátelé na
vás vyskakují z různých nečekaných zákoutí a skrýší tak, že se někdy
pořádně vyděsíte. Apropos nepřátelé. To je kapitolka sama pro sebe. Už
v původní verzi pro Windows byla jejich inteligence často kritizována.
Bohužel, problém se nevyhnul ani linuxové verzi. Nepřátelé občas
zmateně pobíhají, když k nim přijdete blízko a poprvé vystřelíte,
okamžitě se rozběhnou proti vám (i když jsou od vás třeba jenom metr) a
o klasickém zasekávání u zdí ani nemluvě. Abychom je jenom
nepomlouvali, hraje pro ně fakt, že jich existuje mnoho druhů a každý
má úplně jiné vlastnosti. Někteří chodí, jiní jezdí, další dokonce
létají. Rovněž jejich arzenál není malý a vyšší protivníci mají dokonce
i více zbraní, mezi kterými dokáží celkem vhodně volit (nedokážete si
představit ten pocit paniky, když se v naprostém tichu ozve někde vedle
vás kovový zvuk tří dopadajících granátů a vy víte, že co nevidět
explodují).
Abyste mohli příšerky vhodně likvidovat, máte k dispozici také solidní
paletu zbraní, která se časem rozroste až na deset kousků. Na začátku
disponujete malým světlicometem, který má ale na druhou stranu tu
výhodu, že do něj máte neomezený počet nábojů. Pak jsou to brokovnice,
samopal, minugun, raketomet, granátomet a další. Při hraní je dobré
umět zvolit pro každou situaci tu správnou zbraň. Na vzdálenější cíle
se například dobře hodí raketomet, který je ale zase na malé
vzdálenosti nepoužitelný, protože exploze ohrozí i vás. Každopádně je
ve hře velmi potřebná rychlost a přesnost.
Pro hraní tohoto druhu je proto ideálním ovládacím zařízením kombinace
klávesnice+myš, kdy klávesnicí přepínáte zbraně a pochodujete a myší se
rozhlížíte do stran a nahoru. Tento způsob vám může na začátku dělat
potíže, hlavně rozhlížení se pomocí myši může být dost nepřehledné, ale
nenechte se odradit. Pokud vytrváte, odměnou vám bude velmi rychlý a
přesný pohyb. Ovládání lze kompletně předefinovat podle vašich
požadavků a představ. Hlavně klávesy byste si měli přenastavit tak,
abyste mohli poslepu a rychle měnit požadované funkce. Veškeré
nastavení hry se provádí pohodlně přímo v menu ve hře, takže jej
zvládne i začátečník.
Hra nemá přehnané nároky na hardware, údajně jí stačí Pentium na 120MHz
(nezkoušel jsem). Na mojí osmistovce běhá v 800x600 a s podporou OpenGL
velmi svižně, zpomalení není pozorovatelné ani při vyšším počtu
nepřátel. Framerate se pohybuje mezi 30 a 40 snímky za sekundu. Přesto
je graficky hra hodně povedená, světelné efekty jsou někdy až
neskutečné. Když například vystřelíte světlici do chodby, která je
zakončená místností, vidíte, jak světlo kopíruje stěny chodby a na
konci se rozlije a osvětlí celý prostor. Budovy jsou také plné různých
strojů, mechanismů a všechno se to hýbe, rachotí a vytváří velmi
doborou amosféru. Abyste využili všechny grafické vychytávky, které vám
engine nabízí, musíte mít 3D kartu podporující OpenGL a je potřeba
podporu pro OpenGL zapnout (jinak vám hra pojede pomaleji a například
bez vyhlazení textur, což vypadá ... přinejmenším divně). V herním menu
je sice k dispozici výběr rendereru, ale po každé změně, kterou jsem
provedl, mi hra spadla se Segmentation fault. Proto jsem provedl
nastavení z příkazové řádky, a to takto:
quake2 +set vid_ref gl
Poté se hra spustí s podporou OpenGL. Toto spuštění stačí provést jenom
jednou, hra si nastavení zapamatuje a vše dál běží, jak má
Kvalitní obraz je potřeba doplnit kvalitním zvukem. Ani zde Quake
nezaostává. Mnoho různých zvuků doprovází snad každý pohyb, prostorový
zvuk navíc umocní atmosféru tím, že je slyšet, odkud přichází nepřítel.
Hra umožňuje také spuštění audioCD z vaší mechaniky. Na originálním
nosiči je proto připraveno několik vhodných skladeb. I když ... takový
Beethoven by ke Quakovi taky nemusel být nejhorší.
Jedná se o dynamickou a rychlou hru, určenou spíše otrlejším hráčům
(no, dětem bych ji rozhodně neinstaloval), se kterou dokážete zabít
nejedno deštivé odpoledne.